Challenge 3
  Voertuigoptimalisatie  

We willen zuiniger rijden, de kosten van benzine of diesel verlagen en zijn veel milieuvriendelijker. De overheid en federaties hebben ook steeds strengere eisen.

Maar het is de eindgebruiker die deze beslissingen kan nemen, ook al weet hij niet hoe. Het verkrijgen van de gegevens van een voertuig is erg moeilijk en kan vaak worden gedaan door geautoriseerde garagehouders. Het interpreteren van deze gegevens is nog moeilijker.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de eindgebruiker het gebruik van zijn voertuig kan optimaliseren en weet hoe hij het voertuig gebruikt?

Huidige situatie

Gemotoriseerde voertuigen moeten altijd aan strengere eisen voldoen. Niet alleen tijdens het testen, maar ook in het dagelijks gebruik, waar ze elke dag schoner en zuiniger moeten zijn. Bovendien moeten autofabrikanten garanderen dat deze normen ook na vele jaren en tienduizenden kilometers worden gerespecteerd. Er is echter een zeer belangrijk aspect dat de autofabrikanten niet onder controle hebben: de manier waarop een bestuurder zijn of haar voertuig gebruikt.

Gegevens worden al door verschillende fabrikanten bijgehouden voor eigen gebruik. De erkende garagebedrijven kunnen hier ook gebruik van maken. De gegevens worden voornamelijk gebruikt om de voertuigen te optimaliseren om nieuwe modellen te maken.

Er is echter nog steeds een grote kloof tussen de constructeurs en de eindgebruikers rond het verzamelen en gebruiken van hun eigen gegevens.

Artikels en data

Open data voertuigregistraties (data)

Partners

logo we are mobility

decoration